Menu

Blue Ocean Canvas

Op zoek naar competitief voordeel!

U bent hier

Als ondernemer ben je voortdurend op zoek om een stapje voor te blijven op de concurrenten. Dat is natuurlijk niet eenvoudig in een wereld die steeds kleiner wordt. Jouw bedrijf speelt, of je het nu wil of niet, in een wereldmarkt.In het boek Blue Ocean Strategy, beschrijven Chan Kim en Renée Mauborgne, die wereldmarkt als en oceaan. Jouw bedrijf zwemt als een vis in een grote oceaan van concurrenten. Als je product of dienst erg klassiek is, en er veel concurrenten zijn, dan wordt het een bloederig rode oceaan. Slaag je er echter in om met iets radicaal vernieuwends te komen, dan kan je als bedrijf zelf je eigen stukje oceaan afbakenen. Bekijk het aanbod van jouw bedrijf even door de ogen van de klant.

Gebruik het schema waarin je die oefening kan doen. Klik op het schema voor een grotere versie. Horizontaal zet je de competitieve aspecten die belangrijk zijn in de markt. Verticaal stip je aan hoe je product of dienst scoort op die aspecten.

Het voorbeeld is dat van Nintendo. Met de lancering van de Wii veroverde Nintendo een aardige plek in de markt van gaming consoles. Ondanks zware concurrentie van de Xbox en de Playstation.

HOE, WAT, WAAROM?

  • Analyseer de sterktes en zwaktes van je concurrenten
  • Zoek naar een ‘gat in de markt’
  • Maak je eigen blauwe oceaan

 

ikinnoveer © 2019

Created by