Menu

Value Proposition Canvas

Op zoek naar een juiste fit tussen jouw product en de markt.

U bent hier

Je weet als geen ander dat het uiterst belangrijk is om een goeie fit te vinden tussen je product of dienst en de markt. Alexander Osterwalder maakt dit heel erg duidelijk in het Value Proposition Canvas, een schema dat jouw aanbod en de vragen van de markt op elkaar afstemt.

Zit je met een idee voor een nieuw product of dienst? Gebruik dan het Value Proposition Canvas. De cirkel staat voor de klant. Het vierkant staat voor het aanbod, meer bepaald jouw product of dienst.

KLANT

  • Taken: voor welke taken of problemen zoekt de klant een oplossing?
  • Winstverwachtingen: waarmee kan je de klant echt blij maken? Denk aan positieve emoties, besparingen, kwaliteit, specifieke kenmerken…
  • Pijnpunten: waar vreest de klant voor? Denk aan negatieve emoties, onverwachte bijkomende kosten, frustraties, vervelende situaties…

AANBOD

  • Product of dienst: wat kan jij aanbieden als oplossing voor (een deel van) de taken of problemen van de klant?
  • Winstkansen: beschrijf hoe jij kan zorgen voor positieve emoties bij de klant. Hoe kan je hem echt tevreden stellen, zijn grootste verwachtingen overtreffen?
  • Pijnstillers: beschrijf hoe jij de klant kan geruststellen. Hoe kan je bepaalde risico's voor de klant vermijden? Hoe kan je zijn vertrouwen winnen?
  • Heb je een nieuw idee? Vul het schema even in en werk indien nodig het idee bij.

Samengevat

  • Welk probleem wil de klant oplossen?
  • Hoe biedt jouw product of dienst daar een oplossing voor?
  • Waar liggen pijnpunten of winstkansen?

 

ikinnoveer © 2017

Created by