Menu

Fruitsnacks

Nieuw businessmodel voor verkoop van vers fruit.

U bent hier

Fruitteler Karel Paesmans (filmpje) kwam in 2005 op het idee om fruit te verkopen via een abonnement. Vandaag levert hij wekelijks 2500 fruitmanden aan bedrijven in België en Luxemburg.

Om de grillen van het weer en de prijsvorming voor te zijn, heeft Karel altijd al innovatief omgesprongen met zijn aanbod. Eerst bood hij enkel fruit aan. Daarna begon hij met het sorteren van fruit voor andere telers. Later kwam de productie van fruitsap erbij. Zo spreidde Karel zijn ondernemersrisico telkens meer.

En toen kwamen er dus nog zijn fruitmanden bij voor abonnees. Op zich een fenomenaal idee. Maar hoe breng je dat aan de man? Welke bedrijven zijn geïntresseerd? Wie neemt de beslissingen bij de potentiële klanten? In grote bedrijven is dat vaak de personeelsdirecteur, bij kmo's mot je de bedrijfsleider hebben. En soms kom je binnen op vraag van het personeel zelf.

Karel houdt het hele proces strak in handen. Appels en peren teelt hij zelf. Ander fruit wordt aangekocht. Zijn bedrijf zorgt zelf voor verpakking en transport. Zo blijft Fruitsnacks voor op concurrenten die fruitabonnementen leveren, maar niet zelf telen. 

Zij doen het zo

  • Diversifieer via innovatie en spreid je risico's
  • Abonnementen werken niet alleen voor kranten
  • Een nieuwe markt zoeken blijft een uitdaging

ikinnoveer © 2018

Created by